Rancangan
Pengajaran Harian (Berpusatkan Guru)
Sekolah : Sekolah Menengah Teknik Jengka
Tarikh : 13 March 2013 Tingkatan : 4 PKE
3
Masa : 8.40 – 10.00 Pagi ( 80 Minit )
Kehadiran : 30/30 0rang
Topik : Unit
8 Isometrik.
Hasil Pembelajaran :
- Pelajar dapat memahami konsep lukisan isometrik.
- Pelajar dapat mengenali ciri lukisan isometrik.
- Pelajar dapat membuat lukisan isometrik mengikut kaedah kotak dan kaedah rangka.
- Setiap pelajar telah menguasai lukisan ortografik.
-
Slide show2. Klip video lukisan isometrik.
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Bahan
/ Nota
|
|
Guru
|
Pelajar
|
|||
Set
Induksi
5
minit
(8.40-
8.45am)
|
Menarik
perhatian
pelajar terhadap
isi pembelajaran
|
1.
Memaparkan
klip video objek 3D yang mempunyai sudut pandangan isometrik.
|
1.
Melihat
dan memberi gambaran mengenai topik isometrik.
|
BBM
1.
Klip
video.
|
Langkah
1
15
minit
(
8.45-9.00 )
|
Pengenalan
kepada konsep lukisan isometrik.
|
1.
Guru
menerangkan objektif pembelajaran.
2.
Guru
menerangkan konsep lukisan merangkumi sudut unjuran lukisan dan paksi
isometrik.
3.
Guru
menguji kefahaman pelajar mengenai konsep isometrik dengan menggunakan kotak
yang dibawa.
4. Pelajar
dibahagikan kumpulan
Ø Pemulihan
Ø Penggayaan
Ø Peneguhan
|
1.
Pelajar
memberi tumpuan dan respon berkenaan topik yang guru bincangkan.
2. Pelajar
menjawab pertanyaan guru dan membuat demotrasi dihadapan pelajar lain.
|
BBM
1.
Slideshow.
2.
Kotak.
Kaedah
1.
Pembelajaran
langsung.
2.
Demotrasi.
3.
Masteri.
|
Langkah
2
10
minit
(
9.00 –
9.10)
|
Ciri-ciri
lukisan isometrik.
|
1.
Guru
menunjukan perbezaan antara garisan isometrik dan bukan isometrik, sudut
dalam isometrik.
2.
Guru
menunjukkan bulatan dalam isometrik. Guru bertanyakan kepada pelajar bentuk
bulatan adakah bulat jika berada pada sudut isometrik.
3.
Menerangkan
lengkung dalam isometrik dan arah pandangan dan menyediakan soalan kepada
pelajar bagi menguji kefahaman arah pandangan lukisan isometrik.
|
1. Pelajar
memberikan tumpuan semasa pembelajaran.
2.
Pelajar
memberi respon berdasarkan pertanyaan daripada guru.
3.
Pelajar
menjawab berdasarkan soalan yang ditanyakan secara lisan.
|
BBM
1.
Slide
show.
Kaedah
1.
Masteri.
Nilai
1.
Keyakinan
diri.
2.
KBKK.
|
Langkah
3
20
minit
(
9.10 – 9.30 )
|
1.
Membina
lukisan isometrik mengikut kaedah kotak.
.
|
1.
Guru
memberikan penerangan cara-cara untuk membina lukisan isometrik dengan menggunakan
kaedah kotak.
2.
Guru
membuat contoh dihadapan bagi proses pembinaan lukisan isometrik dengan menggunakan
kaedah kotak.
3.
Guru
mengarahkan pelajar untuk membuat latihan bagi kaedah ini.
|
1. Pelajar
memberikan tumpuan semasa proses penerangan.
2.
Pelajar
memerhati setiap langkah yang ditunjukkan dan boleh bertanya jika tidak
faham.
3.
Pelajar
mebuat latihan bagi kaedah kotak.
|
BBM
1.
Slide
show.
Kaedah
1.
Demotrasi.
2.
Masteri.
|
Langkah
4
20
minit
(9.30-9.50)
|
1.
Membina
lukisan isometrik mengikut kaedah rangka.
|
1.
Guru
menerangkan langkah-langkah untuk membina lukisan isometrik dengan
menggunakan kaedah rangka.
2.
Guru
membuat contoh lukisan isometric yang menggunakan kaedah rangka.
3.
Guru
mengarahkan pelajar untuk membuat soalan yang diberikan bagi menguji
kefahaman pelajar.
|
1.
Pelajar
memberi tumpuan semasa guru memberi penerangan.
2.
Semua
pelajar menjawab soalan dan membuat latihan yang diberikan.
|
BBM
1.
Slide
show.
Kaedah
1.
Demotrasi.
2.
Masteri.
|
Penutup
10
minit
(
9.50 – 10.00 )
|
|
1.
Guru
membuat refleksi dan kesimpulan tentang perkara yang dipelajari
2.
Guru
merumuskan perkara yang telah dipelajari.
|
1.
Pelajar
akan disoal beberapa soalan untuk kefahaman berkenaan topik yang
dibincangkan.
2.
Pelajar
diminta untuk melontarkan idea atau pandangan mereka berkenaan topik
isometrik.
3.
Pelajar mendengar dan membuat rumusan
berkenaan topik tersebut.
|
|
Strategi P&P : Pengajaran Langsung, Demotrasi
dan Masteri.
Pendekatan Pembelajaran : Kaedah
Berpusatkan Guru.
Refleksi: ........................................................................................................
.........................................................................................................................
No comments:
Post a Comment